skip to Main Content
alpha-bestrating
Lowik-Placid-Slider
AANDAGT-Placid-Slider
Amstel-Placid-Slider
Hapre-Placid-Slider
Wessels Schoonmaak
Brusse-Masselink-Placid-Slider
Urban Interest
Eshuis-Placid-Slider
Elementenbouw-Hagen-Placid-Slider
Ter-Horst-Placid-Slider
GrootGroener-Placid-Slider
Copytex-Placid-Slider
Weghost-Placid-Slider
Decathlon
TerDoest-Placid-Slider
Hecla-Placid-Slider
Kamp-Placid-Slider
TMZ-Placid-Slider
Witzand-Placid-Slider
Rabobank-Placid-Slider
aeronamics-logo-profronde
MAD-Placid-Slider
Boers & Lem
Acman-Sponsor-2016
Studio Peters
Gemeente-Almelo-Placid-Slider
Kreta-Placid-Slider
PIT-Placid-Slider
Autobedrijf-Zuithof-Placid-Slider
Smelt Portofoons
Urenco-Placid-Slider
NSSG-Placid-Slider
Asito-Placid-Slider
Rupert-Placid-Slider
OttoSimon-Placid-Slider
Baas-Placid-Slider
Obimex-Placid-Slider
Ter-Braak-Willems-Placid-Slider
Riwald-Placid-Slider
00_INVENTIT

Meer dan 200 vrijwilligers

Profronde Almelo is mogelijk dankzij de geweldige inzet en betrokkenheid van meer dan 200 vrijwilligers. Zonder al deze vrijwilligers kan dit evenement niet georganiseerd worden. En veel vrijwilligers zijn al vele jaren betrokken Even een kijkje achter de schermen…

Michel Oink draait al langer dan 20 jaar mee en is al weer enkele jaren onze dag coördinator. Hij stuurt en coördineert alle ploegen. Tenminste voor zover dat nog nodig mocht zijn. Want de meeste vrijwilligers draaien al zo lang mee dat zij precies weten wat er moet gebeuren. In de vergaderingen vooraf worden met de ploegleiders de werkzaamheden afgestemd en steeds weer naar verbeteringen gezocht. De betrokkenheid van de ploegleiders is groot en er wordt veel input geleverd. Maar natuurlijk is er ook veel gezelligheid en mogen de bitterballen na afloop niet ontbreken.

Er zijn diverse ploegen met allemaal een eigen taak. Al weken voor de Profronde begint een ploeg met voorbereidende werkzaamheden. Ze zorgen ervoor dat alle materialen op de dag van de profronde aanwezig zijn en indien nodig worden gerepareerd. De ploeg staat verder tijdens de profronde klaar voor de overige ploegen. Na de Profronde zijn ze nog een aantal dagen bezig om alles weer op te ruimen en af te ronden. In deze ploeg zijn al jaren Dennis Elfrink en Martijn Kuschel vaste gezichten.

De spandoekenploeg begint ook al weken van tevoren. Alle spandoeken worden bij de sponsoren opgehaald, gesorteerd en opgehangen. Na afloop worden de doeken weer keurig afgeleverd bij de bedrijven. Dat is de service die de Profronde aan haar sponsoren levert.

De op- en afbouwploeg zorgt ervoor dat het hele parcours strak wordt afgezet met dranghekken. Karel Robers is het gezicht van deze ploeg want hij is al meer dan 25 jaar aanwezig. Samen met zoon Mark is hij verantwoordelijk voor de uitvoering zodat op tijd de dranghekken op de juiste plekken staan. Het is elk jaar weer een race tegen de klok om het parcours op tijd gereed te hebben. Want voordat de wedstrijd kan beginnen wordt een ronde gemaakt met de hulpdiensten en de vergunningverleners om vast te stellen of het parcours goed en veilig is opgebouwd. Na afloop van de wedstrijd worden de hekken gelijk weer verwijderd zodat het feest in de stad kan beginnen.
Maar Karel doet meer voor de Profronde. In zijn enthousiasme neemt hij een schare vrijwilligers mee uit zijn familie en vriendenkring. Zo zorgt hij er onder andere voor voldoende bezetting bij de fourageploeg want “het eten en drinken moet goed geregeld zijn”.

De fourageploeg zorgt ervoor dat iedereen op tijd koffie, broodjes en drinken krijgt. Er worden maar liefst 1000 broodjes gesmeerd en belegd. Tevens maken zij 300 lunchpakketjes klaar voor de deelnemers van de reklamekaravaan, de motorrijders en politieagenten die de karavaan begeleiden, alsmede voor de vrijwilligers van het Rode Kruis en de beveiligers.

De buitenploeg wordt aangevoerd door Martijn Kuschel. Zijn teamleden zorgen voor diverse hand- en spandiensten, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van aanwijsborden door de stad en voor het plaatsen van de strobalen.

De algehele coördinatie van de werkzaamheden vindt plaats vanuit de Centrale Post (CP). Alle communicatie gaat via de CP en vindt plaats via portofoons. Om een goed bereik te hebben met de portofoons wordt speciaal een antenne op het stadhuis geplaatst. Zo weten we zeker dat we elkaar kunnen bereiken want door het hoge bezoekersaantal is internetverkeer en Whatsappen vaak niet mogelijk. De CP zorgt verder voor afhandeling van de medewerkers-administratie en het uitgeven van portofoons. De CP is het kloppende hart van de organisatie want naast de operationele aansturing zit hier ook het team van veiligheid en toezicht.

De carnavalsvereniging De Toetnbloazers uit Borne komt elk jaar met circa100 leden naar Almelo. Ze zorgen voor veilige oversteekplekken voor het publiek tijdens de reklamekaravaan en de wedstrijden. En ook dit is alweer een traditie van vele jaren.

De VIP ploeg zorgt voor een hartelijk ontvangst van onze gasten in de VIP tent. Ook wordt goed gezorgd voor onze rondemiss want zij wordt hele dag begeleid in haar programma. Ze wordt bijgestaan door José Tijhuis die goed thuis is in het Almelose zakelijke netwerk.

Teamwedstrijd en parcours verzorgen het hele randgebeuren rondom de Dikke Banden Race en de wedstrijd van de profwielrenners. Een belangrijke taak is de controle op veiligheid zodat de renners veilig kunnen starten. Er mag geen klinker losliggen of een bocht te scherp want dan wordt er niet gestart. Zo kunnen wij de wielrenners en het publiek een veilige wedstrijd bieden.

Tot slot is er de dweilploeg die zorgt voor het afronden van de laatste werkzaamheden. De ploeg start rond 22.00 uur en stopt pas als alles is opgeruimd en dat is vaak pas tegen de ochtend. Als iedereen klaar is dan komt het welverdiende biertje. Vermoeid en onder genot van een warme hap wordt er dan teruggekeken op het evenement. Op de vraag “waarom zijn jullie vrijwilliger?” is het antwoord “het is een prachtig evenement waar we trots op zijn. Er is een goede sfeer, je werkt met mensen waar je op kunt bouwen. En heel belangrijk… er is veel gezelligheid en plezier. En als je eenmaal betrokken bent bij de Profronde dan raak je besmet, dus volgend jaar doen we weer mee!”

We zijn trots op onze betrokken medewerkers, we kunnen erop vertrouwen en bouwen!

Back To Top